Billy Ocean zette het perfecte popconcert neer in een uitverkochte de Roma. En als u dat van ons niet gelooft, vraagt u het maar eens aan Natalia die ook in het publiek stond. De 67-jarige Brit wiens roots in Trinidad liggen, bleek erg energierijk voor de dag te komen, was erg goed bij stem, beschikte over een zeer straffe live band (1 drummer, 1 toetsenist, 1 bassist, 1 gitarist, 3 vrouwelijke backings en 1 saxofonist/dwarsfluitist), bewoog zeer goed van links naar rechts op het podium, danste zelfs eeen aantal keren, deelde kushandjes uit en bleek finaal met succes resoluut te kiezen voor publieksparticipatie waarbij hij zijn allergrootste hits liet meezingen door het publiek dat luidkeels meedeed en Ocean bleek tevens over een oceaan aan charisma te beschikken. De verrassing van de avond was ‘Red Light’ dat voorzien werd van rode belichting of wat had u gedacht? Hét smartphonemoment tijdens het concert werd het tevens. De song uit 1977 die nauwelijks te horen is op de radio wist de nostalgische partysfeer zo waar extra op te poken en het publiek zong die stevig mee en na. En dan moest die fenomenale finale met ‘Suddenly’, ’Loverboy’, ‘Get Outta My Dreams, Get Into My Car’, ‘When the Going Gets Tough, the Tough Get Going’ en enige toegift ‘Caribbean Queen’ nog komen.
Toegegeven, we hadden er aanvankelijk geen goed oog op. Het publiek in de Roma bleek erg luidruchtig, praatte luid – al dan niet met een pint in de hand -, maar Ocean slaagde erin om alle toeschouwers te betrekken bij zijn concert. Het gepraat verstomde na een tijd en maakte dan ook plaats voor meezingen, meeklappen en dansen. Erg subtiel was die zang van het publiek overigens niet, wel heel erg luid, wat wijst op het feit dat de toeschouwers het zo naar hun zin hadden, dat nostalgische gevoelens uit hun jeugdjaren boven kwamen drijven. Billy Ocean stapelde eind jaren ‘70 en in de jaren ‘80 de hits immers op. ‘When The Going Gets Tough, The Tough Get Going’ en ‘Get Outta My Dreams, Get Into My Car’ haalden respectievelijk in 1986 en 1988 de allerhoogste positie in onze charts en ‘Are You Ready’ in 1980 en ‘Loverboy’ in 1985 de derde plaats. Maar ook: al van bij de start zat de klank in de Roma zeer goed waarbij die akoestische ingrepen in het begin van het seizoen hun vruchten duidelijk afwierpen.
Billy Ocean zette ook een slimme set neer door al meteen te openen met ‘Are you ready’ dat ie in een medley met ‘Upside down’ en ‘Pressure’ bracht. Al bij de start hield hij dus de vaart in het concert en zou dat ook zo houden. Zijn bindteksten hield ie kort en krachtig om de partysfeer te behouden. Hoorden we tijdens ‘Suddenly’ nog enkele fans naast ons ‘Come on Billy!’ uitschreeuwen, dan herhaalde hij ‘You wake up suddenly when you are in love’ in zijn bindtekst na ‘Suddenly’ waarop ie het publiek simpelweg vroeg ‘Can I be your loverboy?’ waarbij iedereen – mannen én vrouwen – het uitjoelden op wat leek op een collectief ‘ja’. Vervolgens vroeg ie of we plaats wilden nemen in zijn wagen om vervolgens ‘What happens when the going gets tough?’ te vragen aan een volle De Roma. Toen bleek dat het luide antwoord ‘the tough get going’ nog niet luid genoeg was voor de saxofonist, stelde Ocean de vraag doodleuk opnieuw waarop een oorverdovend antwoord volgde. Zelden hebben we bindteksten zo kort en efficiënt geweten als tijdens dit optreden.
Billy Ocean, ondertussen een grijze rasta, toonde dat ie religieus was in de Roma. ‘Goede avond. Het is fijn om in Antwerpen te zijn. Welkom in de naam van Jezus Christus.’ stelde hij waarbij hij ons aanspoorde om veel plezier te maken. In ‘Love zone’ klonk de basgitaar en de dwarsfluit voor het eerst erg knap door terwijl de zanger in onder andere ‘Love Really Hurts Without You’ en ‘No Woman, No Cry’ aantoonde nog moeiteloos zijn kopstem te weten aanspreken. Alleen al die vocale uithaal tijdens die cover van Bob Marley & The Wailers deed ons met verstomming slaan. Een song die overigens ook prijkt op het recentste album van de artiest dat vorig jaar uitkwam: ‘Here you are + The Best Of’.
Kortom: Billy Ocean gaf het publiek in de Roma waarvoor het gekomen was: de fun én de hits. En dat antwoordde gul, gaf de energie terug die de kranige zestiger op het podium toonde wat resulteerde in een fenomenaal vijfsterren optreden dat nog erg lang zal nazinderen. Wat. Een. Concert!
< Bert Hertogs >
De setlist:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
03OCT
Janet Jackson
Sportpaleis Merksem
18OCT
Aaron Blommaert
Het Depot Leuven
08MAR
Whitney
Stadsschouwburg Antwerpen
08DEC
Onze Jordaan
Chasse Theater Breda
16MAR
Malle Babbe
Chasse Theater Breda
03MAY
De Miskenden
CC Brasschaat
03MAY
Prins Arthur V
Stadsschouwburg Sint-Niklaas
04MAY
CQ
CC Kapellen
04MAY
We Have a Dream
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
04MAY
Kiss The One We Are
deSingel Antwerpen
04MAY
O Agora que Demora
deSingel Antwerpen
04MAY
Camille Magie
Sportpaleis Merksem
1MAY
Challengers ★★★★
Kinepolis Antwerpen
30APR
Tate McRae ★★★★★
Lotto Arena Merksem
29APR
Back to black ★★★
Kinepolis Antwerpen
26APR
Rhythm Of The Dance ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
25APR
Mamamanie ★★★★1/2
DE Studio Antwerpen
24APR
The Fall Guy ★★
Kinepolis Antwerpen
22APR
Abigail ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen